Sentry Page Protection
trikansi.jpg

Triathlon-materiaalipankki

Triathlon on kolmen lajin yhdistelmä, jossa lajit suoritetaan yhtenäisesti mahdollisimman nopein vaihdoin. Lajina triathlon, sen eri variaatioineen, on uniikki ja lajin kompleksisuuden vuoksi urheilijan tulee osata jakaa vauhtinsa ja voimansa niin jokaisen lajin sisällä kuin kokonaisen kilpailunkin aikana. Kolme eri lajia rasittaa elimistöämme eri tavoin ja lajien välinen vaihdos aiheuttaa hetkellisesti suuren stressin elimistölle.

 

Kolmen eri lajin harjoittelu ja rytmittäminen tuo omat haasteensa, mutta kaikkia lajeja tulisi harjoitella laadukkaasti omina harjoituksinaan sekä yhdistelminä totuttaen elimistöä kilpailunomaiseen harjoitteluun. Harjoittelu tulee rakentaa tavoitekilpailun mukaan. Triathlonin eri matkat kun kysyvät urheilijalta erilaisia ominaisuuksia.

Triathlonin harjoitusohjelmat


Harjoittelussa on tärkeää muistaa huomioida palautumisen ja harjoittelun suhde. Kovista harjoituksista palautuminen kestää pidemmän aikaa kuin kevyistä harjoituksista. Harjoittelu kuormittaa elimistöä ja palautuessa siitä tulee piirun verran parempi. Toisin sanoen elimistö tottuu tietyn tyyppiseen ärsykkeeseen ja kehittyäkseen se vaatii harjoittelulta progressiivisuutta, joko lenkkien pituuden tai tehojen kautta.

Harjoitusohjelmat on laadittu Electrofitin valmentajien toimesta. Niiden tavoitteena on parantaa kestävyysominaisuuksia sekä tuoda ideoita omaan harjoitteluun. Muista, että harjoittelet terveenä ja ennen systemaattisen harjoittelun aloittamista on hyvä käydä lääkärin tarkastuksessa.

Harjoitusohjelmissa harjoituksien järjestyksellä on merkitys. Pyri siis noudattamaan järjestystä. Osa harjoitteista on kuormittavia ja kehittäviä kun taas osa palauttavia ja ylläpitäviä.