Sentry Page Protection
IMG_2836.JPG

Ravinto

KESTÄVYYSURHEILIJAN RAVINTO


Monipuolinen, terveellinen ja säännöllinen ravintoaineiden saanti on tärkeässä roolissa kestävyysharjoittelussa. Ravitsemus on olennainen osa elämää ja usein ratkaiseva tekijä matkalla kohti tavoitteita.

Ravinnon merkitys kestävyysurheilijan palautumiseen, suorituskykyyn, vammojen ennalta ehkäisyyn sekä terveenä säilymiseen on hyvin keskeistä. Ruokailujen rytmittäminen, sisältö ja syötävät määrät ratkaisevat sen, edistääkö vai heikentääkö ruokavalio kehittymistä ja
itse suoritusta. Liika energiamäärä johtaa ylipainoon ja suorituskyvyn laskuun, kun taas pitkään jatkunut aliravitsemus johtaa urheilijalla usein immuniteetin heikkenemiseen sekä rasitusvammoihin.

Ravinnon merkitys on osittain verrattavissa harjoitteluun. Jos ravitsemuksessa on merkittäviä puutteita, niin palautuminen harjoittelusta kärsii, riski ylimääräiseen sairasteluun kasvaa ja loukkaantumisriski nousee tarkkaavaisuuden heikentymisen vuoksi. Liikunnan puolesta ravitsemuksessa on hyvä muistaa kolme tärkeää seikkaa, eli mitä syöt ennen, aikana ja jälkeen harjoittelun. Optimaalisten tulosten saavuttamiseksi nuo kaikki kolme kohtaa täytyy hoitaa kunnolla.



KESTÄVYYSURHEILIJA TARVITSEE ENERGIAA

 

Harjoittelu kuluttaa energiaa. Kulutusta ei kannata kuitenkaan yliarvioida, vaan energiansaanti pitää aina suhteuttaa harjoitteluun. Tietyt erikoistilanteet, kuten painonpudotus, korkealla harjoittelu, kuuma, kylmä jne. vaativat usein pieniä muutoksia ravitsemukseen.

Kestävyysurheilijan ruokavalio koostuu pitkälti hyvälaatuisista hiilihydraateista, riittävästä määrästä proteiinia sekä sopivasta rasvamäärästä. Kasvikset, marjat, hedelmät, kokojyvätuotteet, liha, kana, kala ja maitotaloustuotteet luovat ruokavalion perustan. On syytä selvittää, mitkä ruoka-aineet sopivat itselle ja rakentaa sen perusteella ruokavalio, joka tukee harjoittelua sekä kilpailemista.

Hyvinvointi ja kehittyminen edellyttävät laadukasta, energia- sekä ravintoainemääriltään riittävää ravintoa ja säännöllistä syömistä. Monipuolinen ruokavalio pitää terveyttä yllä ja parantaa suorituskykyä. Ravitsemuksella on monia terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä positiivisia vaikutuksia.