Sentry Page Protection
IMG_1882.JPG

Ohjeita harjoitteluun

Kestävyysurheilijan ravinto


Monipuolinen, terveellinen ja säännöllinen ravintoaineiden saanti on tärkeässä roolissa kestävyysharjoittelussa. Ravitsemus on olennainen osa elämää ja usein ratkaiseva tekijä matkalla kohti tavoitteita.

Harjoittele ja kilpaile terveenä

 

Aktiivisen liikkujan ja kilpaurheilijan terveydenhuolto ei varsinaisesti eroa tavallisen tallaajan terveydenhuollosta, mutta sairasteluun ja vammoihin on ikävää tuhlata hyviä treenipäiviä. Keho on työväline, josta kannattaa pitää hyvää huolta. Sairastelut ja vammat eivät yleensä ole huonoa tuuria tai sattumaa, vaan niitä voi ehkäistä, ja ne paranevat viisaalla hoidolla nopeammin.

Lihashuolto

 

Lihashuolto on luonnollinen osa harjoittelua. Usein kuntoilijoilla se on kuitenkin osa-alue, josta tingitään ensimmäisenä. Lihashuollon tulisi olla säännöllistä, jotta lihasten elastisuus ei katoa ja liikeradat säilyvät. Liikkuvuus on perusedellytys laajoille liikeradoille, hyvään tehontuottoon ja paikkojen ehjänä pysymiseen.

Käsitteet

 

Kestävyysurheilussa tarvitaan erityisesti aerobista kestävyyttä, jonka osa-alueita ovat peruskestävyys (PK), vauhtikestävyys (VK) ja maksimikestävyys (MK). Anaerobista kestävyyttä eli nopeuskestävyyttä (NK) vaaditaan erityisesti suorituksissa, jotka ovat alle kahden minuutin mittaisia. Aerobisen kestävyyden merkitys alkaa selvästi korostumaan pidemmissä suorituksissa. Kestävyysharjoittelulla on todettu olevan myös positiivisia terveydellisiä vaikutuksia ja säännöllisesti liikkuvat tuntevat olonsa paremmaksi.

Lyhenteet

 

Harjoitusohjelmissa käytetään lyhenteitä, jotta asiat saadaan ilmaistua tiiviimmin. Osa lyhenteistä onkin tarttunut kestävyysurheilupiireissä puhekieleen. Täältä löydät selitykset näistä lyhenteistä.